söndag 19 november 2017

Matchande Ljusstakar


När jag växte upp hade vi endast en elljusstake, och så förblev det i många år. I allrummet på övervåningen i huset vi bodde i då fanns det en takkupa med tre fönster, och när jag var femton så fick jag en befängd idé om att ha en ljusstake i var och ett av de tre fönstrena brevid varandra. Föräldrarna gav mig ungefär samma blick som när jag några år senare föreslog att vi skulle ha en ljusgirlang i hela valvet i det nya huset. Men de gav tillslut med sig, och det blev tre matchande ljusstakar i takkupan. När vi sedan ett par år senare flyttade till det huset mina föräldrar fortfarande bor i, så fortsatte jag på tanken om att ha ljusstakar i vartenda fönster. Det här huset hade ju så många fler fönster och jag insåg hur pampigt och stiligt det kunde bli om det lyste överallt. Ganska snart föddes också idén om att det skulle vara symmetriskt och matchande.


Med 31 fönster som (helst) skulle fyllas, var det här ju ett stort projekt som ni kanske förstår och som skulle ta många, många år. Min tanke om symmetri handlade inte bara om matchande ljusstakar i samma rum, utan alla fönster på samma våningsplan som vätter åt samma håll skulle ha samma typ av modell på ljusstaken, så att höjden och lutningen på ljusen blev lika utifrån sett. Det behövde inte vara samma färg om ljusstaken stod i ett annat rum, så länge modellen var densamma eller snarlik i utförande. En del fönster fick adventsstjärnor istället för ljusstakar, men där gällde samma princip om våningsplanssymmetri.



Som ni ser är det exakt samma modell på ljusstaken i burspråket bakom julgranen som på ovanstående bilder, vars fönster är på samma våningsplan och på samma sida av huset. Hade dock ingen närbild på ljusstaken i burspråket, så denna får duga. Ljusstaken i burspråket är som jag nog nämnt tidigare den allra första som mina föräldrar införskaffade i slutet på 70-talet och det är jätteroligt att den fortfarande fungerar. Självklart har den hedersplatsen.

Någon bad mig om lite tips hur vi får det så julmysigt, och det här är mitt första tips. Våga ha ljusstake i varje fönster - om inte i hela huset, så i alla fall i samma rum till att börja med. Tänk utifrån och in när det gäller symmetrin; att det ska se fint ut för de som endast ser ditt hus eller din lägenhet från utsidan. Och låt elljusstakarna och adventsstjärnorna matcha varandra i utförande. :)

2 kommentarer:

  1. Oj, 31 fönster det måste var ett väldigt stort hus, vad mysigt!! Vi har också adventsljusstakar i alla fönster men har bara hälften så många. Visst är det supermysigt <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är ett stort hus. Och därför ännu mer effektfullt när (nästan) alla fönster har ljusstakar eller stjärnor! :D Kul att ni också kör på alla fönster. Nu kan jag inte tänka mig något annat. Finns inget mysigare än ljusstakar i fönstrena. <3

      Radera