torsdag 1 december 2016

Julkalendern: Selmas Saga


Så är nu årets julkalender äntligen igång och jag måste säga att den verkar mycket lovande efter att ha sett första avsnittet. All heder åt SVT för att de slår på stort i år och vågar gå den mer klassiska vägen i en allt mer modernistisk tid! Jag gillar verkligen hur varm och mysig den är, det bidrar verkligen till julkänslan, och att det dessutom är lite gammaldags gör det ju bara ännu bättre i mina ögon. Dock hade jag nog föredragit ifall de enbart hade hållit sig inom sekelskiftesramen (såsom de gjorde med Tjuvarnas Jul), och inte blandat lite friskt med nytt och gammalt som så verkar fallet, men jag antar att de vill få till en mer tidlös känsla och det kan jag köpa. Det blir nästan lite steampunk över det hela, vilket är en estetik jag verkligen gillar. Jag älskade Tjuvarnas Jul, som hade samma upphovsmakare vad jag förstår.



Otroligt kul att Björn Gustafson är med föresten! Jag blev alldeles nostalgisk när jag hörde hans röst, uppväxt på Emil i Lönneberga, Godnatt Herr Luffare, Jönssonligan och Alfons Åberg som jag är. Johan Ulveson är ju alltid klockren och passar riktigt bra som denna mystiska Herr von Trippelhatt. En bra julkalender är en som lockar till fortsatt tittande redan efter första avsnittet och så är verkligen fallet denna gång! Mycket bådar för att detta kan bli en storfavorit. Vad tyckte ni om första avsnittet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar