lördag 8 december 2012

Making A List, Checking It Twice

Årets önskelista.

Vi kör faktiskt på gamla hederliga önskelistor till jul i min familj och har gjort det ganska länge nu. Tråkigt kan en del tycka. Girigt tycker andra. Smart, praktiskt och ekonomiskt tycker jag. Då vet du ju alltid att gåvan du ger kommer att uppskattas, men framför allt användas och inte bytas bort i mellandagarna, skickas tillbaka eller slängas. Jag vet inte hur ofta jag fick så många onödiga paket av släkt och vänner när jag var liten, som jag inte hade någon använding för eller som inte alls föll mig i smaken. Givetvis var jag ju tacksam för att jag hade fått julklappar överhuvudtaget eftersom det är ändå tanken som räknas, men de låg ju bara och samlade damm sedan. Vi har inte jättemycket pengar någon av oss i familjen och då känner jag att jag vill ge något som jag vet att folk faktiskt vill ha, eftersom jag inte har råd att köpa både det ena och det andra i hopp om att något kanske faller personen i smaken. Jag brukar fylla min önskelista med ganska mycket. Inte för att jag på någotvis förväntar mig att jag ska få alltihop, inte på långa vägar, utan helt enkelt för att de som tar del av den kan då själva välja och vraka vad de skulle vilja ge.

Jag gjorde klart min önskelista nu ikväll. Det tog ett tag att komma på vad jag skulle vilja ha. Jag älskar hårda paket, så det blev faktiskt enbart musik, film och böcker - allt sådant jag inte har råd att unna mig själv under året när hushållet snor åt sig den lilla inkomst jag har. Apropå julklappar så har jag faktiskt inte köpt några än, men har tänkt att gå på jakt imorgon så får vi se. Jag handlar det mesta över nätet numera, men jag har tänkt att uppsöka några "riktiga" butiker imorgon och trängas med alla andra helgfirande och julklappsshoppande människor. Spännande!

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket för dina kommentarer! :) Jag tycker också att man ska göra önskelistor, man underlättar mycket för dom ska ska köpa julklappar genom att faktiskt säga vad man behöver! Hittills har jag bara kommit på en sak jag vill ha, i år är det lika svårt att komma på vad jag själv önskar som vad jag ska ge andra :P

    SvaraRadera
  2. Jag önskar mig faktiskt inte något speciellt i år. Jag tycker att det är mycket roligare att ge bort julklappar. Men till dom som jag frågat så har jag sagt pengar och presentkort på klädbutiker så att jag kan köpa nya kläder :)

    SvaraRadera